Strøm

Strøm er kanskje noe av det viktigste vi tar for gitt. De fleste av oss tar det nok som en selvfølge at vi har tilgang på billig strøm når vi trenger det. Noen dager uten strøm går ofte hardt utover hvor mye vi klarer å jobbe. Hvordan vi føler oss og til og med hvor godt vi klarer å sove. Dusje i kaldt vann likes ikke av alle. Heller ikke å sove uten at huset er nedkjølt er også problematisk for mange. Tenk bare på alle de små tingene som vi er vant til som varm kaffe, ristet brød og kaldt smør. Alle disse tingene er avhengig av strøm.

Når det er sagt er det måter å komme seg rundt dette på. Folk har levd i tusener av år uten at det har blitt laget noe som helst strøm. Skal det være noe strøm så er det viktig at dette gjøre på rett måte. Før i tiden hadde man ikke tilgang, men man levde godt. Da brukte man oljelamper til å se. Mange brukte vedfyrte ovner slik at de kunne lage mat og holde seg varm. Istedenfor hurtigkoker for å få i gang kaffen brukte man heller andre hjelpemidler.

Hvem er ansvarlig ved strømavbrudd?

Hvis strømmen ikke kommer hjem til deg grunnet årsaker som nettselskapet ikke kan noe for, så må man bare være tålmodig og vente. Forhold utenfor nettselskapets kontroll er ikke er erstatningspliktige. Hvis du får et varsel fra ditt nettselskap om at de tar strømmen en periode har du heller ikke krav på erstatning for dette. Rutinemessig vedlikeholdt og andre typiske forhold er de vanligste grunnene i varsler. Pass på at du sier i fra om du mister strømmen. Det er en grei måte å ta tak i det som er viktig samtidig som du må gjøre så mye som mulig. Leveransenettverket av strøm er viktig. Du må få til noe og du må gjøre det rett. Om det skal være noe som du stoler på er det viktig at du gjør dette på rett måte. En av disse måtene er da med andre ord å følge opp. Det er lett å se når du ikke har strøm. De fleste hus har sensorer i strømnettverket som gjør at leverandøren vet når strømmen kommer og når den skal leveres.

Klage

Vi snakket litt om klage over. Har du mistet strømmen må du klage. Ta kontakt med ditt nettselskap når du mister strømmen og når den har kommet tilbake. Har du krav på kompensasjon så rett dette mot nettselskapet innen 2 år etter at strømmen er tilbake.

Hvis ikke nettselskapet ditt ønsker å betale deg noe penger, som du mener du har krav på kan du sende klage og krav til El klagenemda. Ta en titt på deres hjemmeside. De tar saken opp og kan pålegge nettselskapet å betale ut pengene. Her kan det fort bli litt penger.