Hvordan velge tema for en e-bok som treffer målgruppen din
Jeg husker første gang jeg skulle skrive en e-bok. Satt der med en blank skjerm og følte meg fullstendig lammet av alle mulighetene. Hvilke tema skulle jeg velge? Hva ville folk faktisk lese? Det var frustrerende, for som skribent hadde jeg jo ideer nok – problemet var at jeg ikke visste hvilke som ville treffe målgruppen min. Etter å ha jobbet som tekstforfatter i mange år og hjulpet utallige forfattere med å finne sitt tema, kan jeg si at hvordan velge tema for en e-bok er kanskje den viktigste beslutningen du tar i hele prosessen.
Det viste seg at min egen erfaring ikke var unik. De fleste som skal skrive sin første e-bok sliter med akkurat det samme. Du har kanskje masse kunnskap og erfaringer du gjerne vil dele, men hvordan vet du hvilket tema som faktisk vil appellere til din målgruppe? Hvilke emner vil folk være villige til å betale for? Og ikke minst – hvordan skiller du deg ut i et marked som føles mettet?
I denne artikkelen skal jeg dele alt jeg har lært om å velge det perfekte temaet for din e-bok. Du vil få praktiske råd basert på mine egne erfaringer, samt strategier jeg har sett fungere gang på gang. Vi skal se på hvordan du identifiserer din målgruppes virkelige behov, hvordan du validerer ideene dine før du begynner å skrive, og hvordan du balanserer din egen ekspertise med markedets etterspørsel.
Forstå din målgruppe på dypet før du velger tema
Altså, jeg må innrømme at jeg bommet helt første gang jeg prøvde å velge tema for en e-bok. Tenkte bare «jeg kan masse om markedsføring, så jeg skriver om det». Resultatet? En e-bok som jeg syntes var fantastisk, men som nesten ingen leste. Problemet var at jeg hadde aldri tatt meg bryet med å virkelig forstå hvem jeg skrev for. Jeg antok bare at «alle som driver med markedsføring» ville være interessert. Stor feil!
Det som virkelig endret alt for meg var da jeg begynte å behandle målgruppeforståelse som detektivarbeid. I stedet for å anta hva folk ville ha, begynte jeg å grave dypere. Jeg startet med å lage det jeg kaller «målgruppepersonaer» – ikke bare demografiske data som alder og kjønn, men virkelige mennesker med ekte utfordringer. Hvem er de når de står opp om morgenen? Hvilke problemer holder dem våke om natten? Hva drømmer de om å oppnå?
En av mine mest vellykkede e-bøker kom faktisk fra en tilfeldig samtale på en kafé. Hørte to kvinner snakke om hvor vanskelig det var å få barn til å spise sunn mat. Den ene sa: «Jeg ønsker bare en enkel liste over snacks som faktisk er sunne og som ungene vil spise.» Bingo! Der hadde jeg et tema som traff en virkelig smerte. Det ble til en e-bok om «15 sunne snacks barn elsker» som solgte som varmt hvetebrød.
Nøkkelen er å lytte aktivt der målgruppen din oppholder seg. Facebook-grupper er gullgraver for dette. Hvis du skriver for foreldre, bli med i foreldregrupper og observer hva folk spør om. Hvis du sikter mot småbedriftseiere, finn fram til deres diskusjonsarenaer. Les kommentarene, noter deg gjentakende frustrasjoner, legg merke til hvilke spørsmål som dukker opp gang på gang.
Jeg pleier også å gjøre det jeg kaller «kundeintervjuer» – selv om jeg ikke har kunder ennå. Jeg finner folk som passer inn i målgruppen min og spør om jeg kan få en 15-minutters samtale. Mest interesserte er villige til å hjelpe hvis du forklarer at du forsøker å forstå deres utfordringer bedre. Spørsmålene jeg stiller er enkle: Hva er din største utfordring innen [tema]? Hva har du prøvd tidligere? Hva ville løst problemet ditt perfekt?
Kartlegg dine egne styrker og interesser
Greit nok, du kan ikke bare skrive om det du synes er gøy – det lærte jeg på den harde måten. Men du kan heller ikke ignorere dine egne styrker og interesser fullstendig. Jeg opplevde nemlig det motsatte problemet også: skrev en gang en e-bok om noe jeg visste ville selge, men som jeg ikke brydde meg det minste om. Resultatet ble en tørr, kjedelig tekst som jeg selv ikke orket å lese gjennom.
Den beste e-bokideen ligger i krysningspunktet mellom det du kan godt, det du brenner for, og det markedet trenger. Jeg kaller det «den søte sonen» – og det tar litt detektivarbeid å finne den. Start med å lage tre lister: 1) Hva er du virkelig god på? 2) Hva engasjerer deg så mye at du kan snakke om det i timevis? 3) Hvilke problemer ser du konstant dukke opp blant folk du kjenner eller i ditt fagfelt?
Personlig foretrekker jeg å starte med mine egne erfaringer og utfordringer. Noen av mine mest vellykkede e-bøker har handlet om problemer jeg selv har løst. Som den gangen jeg slet med å strukturere lange artikler (akkurat som den du leser nå!). Jeg utviklet et system for meg selv, delte det med noen kolleger, og de var helt begeistra. Det ble til en e-bok om «Hvordan skrive engasjerende langartikler som holder leseren til slutten».
Et triks jeg ofte bruker er å tenke på råd jeg gir venner og familie. Hvis folk konstant kommer til deg med spørsmål om noe spesifikt, har du sannsynligvis funnet et potensielt tema. Jeg hadde en periode hvor alle spurte meg om hvordan de kunne få mer ut av sosiale medier uten å bruke all tiden sin der. Det ble til en guide om «Effektiv sosiale medier-strategi for travle folk».
Men pass på fellen med å tro at alt du kan eller interesserer deg for automatisk vil appellere til andre. Jeg er for eksempel fascinert av gammel norsk litteratur, men det betyr ikke at en e-bok om «Bjørnstjerne Bjørnsons skjulte mesterskap» nødvendigvis vil treffe en bred målgruppe (selv om det hadde vært gøy å skrive!). Du må hele tiden teste interessene dine mot markedsrealiteten.
Identifiser problemer din målgruppe desperat ønsker løst
Her kommer vi til kjernen av det hele – og det tok meg alt for lang tid å skjønne dette. Folk kjøper ikke e-bøker fordi de synes et tema er interessant. De kjøper dem fordi de har et problem de desperat ønsker løst. Jo mer akutt problemet føles, jo mer villige er de til å betale for en løsning. Det er derfor en e-bok om «Hvordan få babyen til å sove hele natten» selger bedre enn «Generelle tips om babypleie».
Jeg husker da jeg jobbet med en kunde som ville skrive en e-bok om organisering av hjemmekontor. Først tenkte hun på noe generelt om «hjemmekontor-tips», men så gravde vi dypere. Viste seg at hennes største ekspertise lå i å hjelpe folk som jobbet hjemmefra i små leiligheter. Plutselig hadde vi et mye mer spesifikt problem: «Hvordan skape et effektivt hjemmekontor på under 10 kvadratmeter». Den e-boken traff som en bombe fordi den løste et veldig spesifikt, akutt problem.
En god måte å identifisere disse problemene på er å se etter frustrasjoner som uttrykkes med sterke følelser. Hvis du ser folk skrive «Jeg er så lei av…» eller «Det driver meg til vanvidd at…» – da har du funnet noe potensielt gull. Jeg pleier å bruke sosiale medier som et slags følelsesmometer. Hvilke innlegg får folk til å engasjere seg med passion? Hvilke kommentarer får folk til å dele personlige historier?
Google Trends er også fantastisk for å se hva folk faktisk søker etter. Men ikke bare se på volum – se på språket folk bruker. Søker de etter «hvordan bli kvitt», «slutte med» eller «unngå»? Da handler det om å løse et problem. Søker de etter «beste», «topp 10» eller «guide til»? Da kan det handle om å oppnå noe positivt. Begge kan være gode, men problemløsende tema har ofte sterkere kjøpsmotivasjon.
Et annet triks er å se på hva folk betaler for allerede. Hvis det finnes betalte kurs, konsulenter eller produkter som adresserer et problem, vet du at folk er villige til å åpne lommeboka for løsninger. Du trenger ikke oppfinne hjulet på nytt – du trenger bare å tilby din unike vinkling på løsningen.
Undersøk konkurransen og finn din unike vinkel
Okei, jeg skal være helt ærlig – konkurranse kan være skummelt. Første gang jeg så at det allerede fantes hundrevis av e-bøker om emnet jeg ville skrive om, fikk jeg nesten panikk. «Dette har jo alle skrevet om før!» tenkte jeg. Men så skjønte jeg noe viktig: konkurranse betyr faktisk at det er et marked der. Hvis ingen andre skriver om temaet ditt, kan det være fordi det ikke er etterspørsel etter det.
Trikset er ikke å unngå konkurranse, men å finne din unike vinkel. Jeg pleier å gjøre det jeg kaller «konkurrentanalyse med personlig touch». Last ned eller kjøp noen av de mest populære e-bøkene innen temaet ditt (ja, du må faktisk investere litt penger for å forstå konkurransen). Les gjennom dem og noter deg: Hva dekker de? Hva dekker de IKKE? Hvilken tone bruker de? Hvem sikter de seg inn mot?
En gang skulle jeg skrive om tidsplanlegging, og markedet var jo mettet av produktivitetsguider. Men da jeg analyserte konkurransen, oppdaget jeg at nesten alle siktet seg mot folk i kontorjobber. Ingen snakket spesifikt til frilansere og enkeltpersonforetak som jeg selv var. Der fant jeg min nisje: «Tidsplanlegging for frilansere som jobber hjemmefra». Plutselig hadde jeg et tema som føltes unikt.
Jeg liker også å se på anmeldelsene av konkurrentenes e-bøker. Hva klager folk på? «Jeg ønskte den hadde mer om…» eller «Den manglet praktiske eksempler på…» – disse kommentarene er gull! De forteller deg nøyaktig hvilke hull som finnes i markedet som du kan fylle. Amazon-anmeldelser er særlig nyttige fordi folk er ganske ærlige der.
Din unike vinkel kan komme fra mange steder: din personlige erfaring, din faglige bakgrunn, den spesifikke målgruppen du kjenner godt, eller en ny måte å se på et gammelt problem på. Jeg skrev en gang en e-bok om å starte blogg – ikke akkurat et nytt tema. Men min vinkel var «Hvordan starte en blogg når du hater å skrive». Traff masse folk som ville blogge for business, men som ikke så seg selv som «skribenter».
Valider temaideen din før du begynner å skrive
Dette er kanskje det viktigste rådet jeg kan gi deg: Test ideen din før du bruker måneder på å skrive! Jeg lærte dette på den harde måten etter å ha brukt tre måneder på en e-bok som bokstavelig talt fem personer lastet ned (og to av dem var familie). Nå validerer jeg alltid ideene mine først, og det har spart meg for utrolig mye tid og frustrasjon.
Den enkleste måten å validere på er å skrive et blogginnlegg eller et sosiale medier-innlegg om temaet og se hvordan folk reagerer. Hvis innlegget får mye engasjement, kommentarer og delinger, er det et godt tegn. Hvis det bare blir stille, bør du kanskje tenke deg om en gang til. Jeg pleier å teste minst tre-fire forskjellige vinklinger på samme tema for å se hvilken som resonnerer best.
En annen metode jeg elsker er å lage en «mini-versjon» av e-boken først. I stedet for å skrive 100 sider, lag en 10-siders guide og gjør den tilgjengelig gratis mot e-postadresse. Hvis mange laster den ned og du får positive tilbakemeldinger, vet du at det er appetitt for en lengre, mer grundig versjon. Hvis få bryr seg om den gratis versjonen, kommer neppe mange til å betale for en lengre versjon.
Sosiale medier-pollinger er også gull verdt. Jeg bruker Instagram Stories og LinkedIn-polls konstant for å teste ideer. «Hva hadde du heller lest om: A) Tidsplanlegging for travle foreldre, eller B) Stresshåndtering i hverdagen?» Dette gir deg ikke bare svar på hva folk foretrekker, men også innsikt i hvordan de tenker om problemene dine.
Ikke glem å snakke med faktiske mennesker også. Jeg vet det kan føles litt awkward, men å ringe eller møte potensielle lesere og spørre direkte er utrolig verdifullt. «Hvis jeg skrev en guide om [tema], ville det vært interessant for deg? Hva skulle den inneholdt for at du skulle vurdert å kjøpe den?» Folk er som regel ganske ærlige når du spør direkte.
Balanser smalt fokus med bred appell
Her kommer et av de vanskeligste dilemmaene når du skal velge tema for en e-bok: Hvor spesifikt skal du være? Jeg har slitt med dette spørsmålet mange ganger. På den ene siden vil du gjerne nå så mange som mulig (bredere marked = flere potensielle kjøpere). På den andre siden vet du at folk kjøper løsninger på spesifikke problemer, ikke generelle tips.
Min erfaring er at det nesten alltid lønner seg å gå smalere enn du først tenker. Jeg husker da jeg skulle skrive en e-bok om markedsføring for små bedrifter. Først tenkte jeg «markedsføring» var for bredt, så jeg smalnet det inn til «sosiale medier-markedsføring». Men det føltes fortsatt for vidt. Til slutt endte jeg opp med «Instagram-markedsføring for lokale restauranter». Mye smalere målgruppe, men de som var interesserte var VIRKELIG interesserte og villige til å betale godt.
Trikset er å finne det jeg kaller «smal på problemet, bred på løsningen». Med det mener jeg at du kan fokusere på et veldig spesifikt problem, men at løsningen din kan være relevant for en bredere gruppe. For eksempel: «Hvordan få tenåringen til å rydde rommet sitt» er et smalt problem, men teknikkene kan fungere for alle som vil motivere ungdommer til å ta ansvar.
Du kan også teste hvor smal du kan gå ved å se på søketrafikk. Hvis du tenker på «meditasjon for bedre søvn» versus «3-minutters meditasjoner for folk som ikke kan sove», kan du sjekke søkevolumet for begge. Ofte oppdager du at de mer spesifikke søkeordene har mindre konkurranse, selv om volumet er lavere. Det kan faktisk være bedre for deg som nybegynner.
En strategi jeg ofte anbefaler er å starte smalt og utvide senere. Skriv først den smale e-boken som virkelig treffer en nisje. Når den fungerer, kan du lage en «serie» som dekker relaterte tema. «Instagram for restauranter» kan bli til «Sosiale medier for serveringsbransjen» og til slutt «Digital markedsføring for servicebedrifter».
Undersøk hva folk faktisk er villige til å betale for
Altså, det er en ting å vite at folk har et problem, men noe helt annet å vite om de er villige til å åpne lommeboka for å løse det. Dette skjønte jeg ikke før jeg lanserte min første e-bok til en pris jeg syntes var rimelig – 99 kroner – og nesten ingen kjøpte den. Problemet var ikke prisen, det var at folk ikke så på det som et problem verdt å betale for å løse.
En av de beste måtene å teste betalingsvilje på er å se hva som allerede selger. Gå til Amazon, se på de mest solgte e-bøkene i kategorien din, og noter deg prisene. Hvis folk betaler 300 kroner for e-bøker om temaet ditt, vet du at det er en betalingsvilje der. Hvis du bare finner gratis ressurser og billige e-bøker til under 50 kroner, kan det være et signal om at folk ikke ser på dette som noe de vil investere stort i.
Jeg pleier også å se på relaterte tjenester og produkter. Hvis folk betaler tusenvis av kroner for kurs innen temaet ditt, eller hyrer inn konsulenter for å løse problemet, er det et sterkt signal om betalingsvilje. For eksempel: folk betaler store summer for personlige trenere, så en e-bok om «Hjemmetrening uten utstyr» har potensielt høy betalingsvilje bak seg.
En annen indikator jeg ser etter er hvor «akutt» problemet er. Problem som må løses nå (som «Hvordan fikse vannskade i hjemmet») har høyere betalingsvilje enn «nice-to-have» problem (som «Hvordan lage pen interiørdesign»). Det betyr ikke at du ikke kan lykkes med sistnevnte, men du må kanskje være mer kreativ med prissetting og markedsføring.
Prøv også å gjøre en enkel test: Hvis du hadde problemet som e-boken din løser, hvor mye ville du vært villig til å betale for en løsning? Og ikke tenk som en skribent som synes all informasjon burde være gratis – tenk som en vanlig person med et problem som plager deg. Hvis du ikke ville betalt mer enn 50 kroner for løsningen, er det kanskje ikke et tema med høy betalingsvilje.
Timing og trender – når er det rett tidspunkt?
Timing er så mye viktigere enn jeg trodde da jeg startet. Jeg skrev en gang en fantastisk e-bok om «Hvordan bruke Periscope for markedsføring» rett før Periscope døde ut. Teknisk sett var innholdet bra, men timingen var forferdelig. På den andre siden skrev jeg en gang en guide om «Arbeide hjemmefra effektivt» rett før pandemien – talk about perfekt timing!
Google Trends er din beste venn for å forstå timing. Det viser deg ikke bare om et tema blir mer eller mindre populært, men også om det er sesongvariasjoner. En e-bok om «Julegaveideene på budsjett» selger best i oktober-november, ikke i januar. «Sommerkropp på 6 uker» må lanseres i mars-april, ikke i august. Dette høres kanskje opplagt ut, men du ville bli overrasket over hvor mange som bomber på timing.
Trender kan være litt tricky. På den ene siden vil du ikke være for sent ute med noe som alle allerede skriver om. På den andre siden vil du ikke være så tidlig ute at folk ikke forstår behovet ennå. Jeg prøver å finne det jeg kaller «den søte sonen» – når trenden har fått nok oppmerksomhet til at folk forstår problemet, men før markedet er mettet av løsninger.
Sosiale medier er fantastiske for å fange opp tidlige trender. Hvis du begynner å se det samme spørsmålet eller problemet dukke opp i flere Facebook-grupper eller LinkedIn-diskusjoner, kan det være starten på en trend. Jeg følger også med på hva influencers og eksperter i fagfeltet mitt snakker om. Ofte kan du se hva som kommer 3-6 måneder før det når mainstream.
Men pass på å ikke jage hver eneste trend. Noen trender er flyktige moterier, andre er varige endringer. COVID-19 skapte en varig endring i hvordan vi jobber, så e-bøker om remote work er fortsatt relevante. Men «fidget spinner-markedsføring» (ja, den så jeg faktisk noen prøve seg på) var en kortvarig mote. Spør deg selv: Vil dette være relevant om et år? Om to år?
Test forskjellige temaformater og strukturer
En ting jeg har lært gjennom årene er at måten du presenterer temaet ditt på er nesten like viktig som selve temaet. Samme informasjon kan pakkes inn på måter som gjør den mer eller mindre attraktiv for målgruppen din. Jeg opplevde dette selv da jeg skrev om produktivitet. «Produktivitetstips for travle foreldre» solgte helt OK, men da jeg pakket det om til «Hvordan få gjort mer på mindre tid når ungene krever oppmerksomhet» – bom! Mye bedre respons.
Det finnes noen formater som nesten alltid fungerer godt. «Hvordan»-guider er klassikere fordi folk søker aktivt etter løsninger. «X antall tips/måter/strategier» gir en klar forventning om hva leseren får. «Fra A til B»-formatet (som «Fra kaos til kontroll i hjemmekontoret») lover en transformasjon. Jeg pleier å teste minst tre forskjellige måter å presentere samme tema på før jeg bestemmer meg.
Strukturen på e-boken din bør også reflektere hvordan din målgruppe tenker og jobber. Hvis du skriver for travle yrkesaktive, bør strukturen være modulær – slik at folk kan hoppe til det de trenger akkurat nå. Hvis du skriver for folk som vil lære noe grundig, kan du bruke en mer progressiv struktur der hvert kapittel bygger på det forrige.
Jeg liker også å tenke på «result-first» versus «process-first» strukturer. Noen ganger vil folk se resultatene først og så lære prosessen (som å vise før/etter-bilder av en organisert garasje før du forklarer hvordan). Andre ganger vil de forstå prosessen før de kan visualisere resultatet. Hvilken tilnærming passer best til temaet ditt og målgruppen din?
En teknikk jeg ofte bruker er å lage en «innholdsfortegnelse-test». Skriv opp kapitteltitlene for e-boken din og vis dem til potensielle lesere. Spør: «Hvis du så denne innholdsfortegnelsen, ville du vært interessert i å lese boken?» Ofte oppdager du at du kan gjøre titlene mer spennende eller omstrukturere rekkefølgen for bedre flyt.
Praktiske verktøy for temautvikling og validering
Jeg må innrømme at jeg følte meg litt lost de første årene når jeg skulle komme opp med og teste e-bokideer. Hadde ingen systematisk tilnærming – bare håpet på inspirasjon og krysset fingrene. Men etter hvert har jeg utviklet en verktøykasse med ressurser og metoder som gjør prosessen mye mer forutsigbar. La meg dele de verktøyene jeg faktisk bruker i praksis.
Google Keyword Planner er gull for å forstå hva folk søker etter. Men ikke se bare på søkevolum – se på hvor spesifikke søkeordene er. «Trening hjemme» har høyt volum men er vidt. «Styrketrening hjemme uten utstyr for kvinner over 40» har lavere volum, men mye mer spesifikt intent. De som søker på det sistnevnte vet nøyaktig hva de vil ha og er mer sannsynlige kjøpere.
AnswerThePublic er et annet fantastisk verktøy som viser deg spørsmål folk faktisk stiller. Skriv inn hovedtemaet ditt og få hundrevis av «hvordan», «hva», «hvor», «når»-spørsmål som folk søker på. Dette gir deg ikke bare ideér til e-bokinnhold, men også til kapitteloverskrifter og undertema som treffer folks virkelige spørsmål.
For å validere ideene mine bruker jeg ofte skalvibytte.no sammen med andre ressurser for å få perspektiv på om timing og marked stemmer. Sosiale medier-grupper er fortsatt min favorittmåte å teste ideer på. Facebook-grupper for målgruppen din er perfekte for å se hva folk diskuterer, hvilke spørsmål som dukker opp igjen og igjen, og hvordan folk reagerer på forskjellige løsningsforslag.
Jeg lager også det jeg kaller «idé-spreadsheet» hvor jeg tracker alle potensielle tema med kolonner for: søkevolum, konkurransenivå, min ekspertise (1-10), min interesse (1-10), og potensielle betalingsvilje (1-10). Dette hjelper meg å sammenligne ideer objektivt i stedet for bare å gå på følelser. De ideene som skårer høyt på flere dimensjoner blir prioritert for videre utforskning.
| Tema | Søkevolum | Konkurranse | Min ekspertise | Interesse | Betalingsvilje | Total score |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Hjemmekontor organisering | 8 | 6 | 9 | 7 | 8 | 38 |
| Instagram for småbedrifter | 7 | 9 | 6 | 8 | 7 | 37 |
| Stresshåndtering for foreldre | 6 | 5 | 7 | 9 | 9 | 36 |
Bygge en temastrategi for flere e-bøker
Etter å ha lansert min første vellykkede e-bok skjønte jeg at jeg ikke skulle tenke på den som et enkeltstående prosjekt, men som starten på noe større. Det er mye mer effektivt å bygge en serie eller et økosystem av relaterte e-bøker enn å hoppe fra tema til tema. Målgruppen din blir kjent med deg, du kan kryss-selge, og du bygger autoritet innen et fagområde.
Jeg startet med «Instagram for lokale restauranter» og utvidet gradvis til «Sosiale medier for serveringsbransjen», deretter «Digital markedsføring for små servicebedrifter», og til slutt «Komplett markedsføringsguide for lokale bedrifter». Hver e-bok traff en litt bredere målgruppe, men alle bygde på ekspertisen jeg hadde etablert med den første.
Temastrategien min bygger på det jeg kaller «løk-prinsippet» – du starter med kjernen (mest spesifikke tema) og bygger lag rundt den. Kjernen min var Instagram-markedsføring. Første lag var sosiale medier generelt. Andre lag var digital markedsføring. Tredje lag var markedsføring for små bedrifter. Hvert lag fanger opp folk som kanskje ikke var interessert i det spesifikke kjerne-temaet, men som har relaterte behov.
En annen tilnærming er «dybde versus bredde»-strategien. Start med en bred oversikt («Grunnleggende om hjemmetrening») og lag deretter dypere, mer spesialiserte e-bøker («Styrketrening hjemme», «Cardio uten utstyr», «Fleksibilitetstrening for travle»). Folk som liker den første e-boken blir naturlige kandidater for de mer spesialiserte versjonene.
Du kan også bruke det jeg kaller «livsløp-strategien». Tenk på hvor målgruppen din er i sin reise og lag e-bøker for forskjellige stadier. For nybakt foreldre kan det være «De første 30 dagene som foreldre», så «3-6 måneder: Rutiner som fungerer», deretter «Første år: Fra baby til toddler» osv. Samme målgruppe, forskjellige behov over tid.
Unngå vanlige feller ved temavalg
Okei, la meg være brutalt ærlig om feilene jeg har gjort – og som jeg ser andre gjøre gang på gang. Den største feilen? Å velge tema basert på hva DU synes er interessant, ikke hva MARKEDET trenger. Jeg skrev en gang en e-bok om «Den skjulte kunsten i tekstformatering» fordi jeg var fascinert av typografi. Flott tema for meg, men totalt irrelevant for målgruppen min som bare ville lære å skrive bedre tekster.
En annen klassiker er å gå for bredt. «Alt du trenger å vite om markedsføring» høres imponerende ut, men hvem er målgruppen? Nybegynnere vil bli overveldet, eksperter vil kjede seg. Jeg lærte at «nok informasjon til å løse ÉT spesifikt problem ordentlig» nesten alltid slår «litt informasjon om mange problema».
Så har vi «ekspert-fella». Du antar at fordi du kan noe godt, vil alle andre automatisk ville lære det. Jeg så en gang en håndverker skrive en e-bok om «Avanserte snekkertekniker for hjemmeprosjekter». Problemet var at målgruppen hans var folk som knapt kunne holde en hammer – de trengte «Grunnleggende snekring for absolutte nybegynnere».
Timing-fella er også brutal. Å skrive om noe som var hot for seks måneder siden, eller noe som kommer til å bli hot om to år. Jeg så folk skrive om «Clubhouse-markedsføring» lenge etter at hypen var over, og «Metaverse for småbedrifter» før noen visste hva metaverse egentlig var. Hold deg i det jeg kaller «nåtid pluss seks måneder» – relevante problem som folk har nå, men som ikke er overmettet av løsninger ennå.
Den siste store fella er å ignorere din egen stemme og stil. Hvis du er en uformell, morsom type som prøver å skrive en seriøs, akademisk e-bok, vil det merkes – og ikke på en god måte. Målgruppen din kommer til deg nettopp fordi du er den du er. En av mine mest vellykkede e-bøker hadde tittelen «Markedsføring for folk som hater markedsføring» – traff perfekt for min personlighet og min målgruppe.
Hvordan iterere og forbedre temaideen din
Her er noe jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg tidligere: den første temaideen din er sjelden den beste versjonen. Jeg pleide å bli så forelsket i mine første ideer at jeg nektet å justere dem, selv når all feedback pekte på at de kunne bli bedre. Nå ser jeg på temautvikling som en iterativ prosess – du starter et sted og forfiner underveis.
Etter å ha publisert flere e-bøker har jeg utviklet det jeg kaller «pivoting-metodikken». Start med din beste gjetning på tema, test den grundig, og vær forberedt på å justere basert på hva du lærer. Min e-bok «Produktivitet for kreative» startet faktisk som «Tidsplanlegging for designere», men jeg oppdaget at målgruppen min var mye bredere og at «produktivitet» resonnerte bedre enn «tidsplanlegging».
Feedback er gull, men du må vite hvordan du skal tolke det. Hvis én person sier «dette var ikke for meg», er det ikke nødvendigvis et problem. Men hvis fem personer sier det samme, bør du lytte. Jeg pleier å kategorisere feedback i tre typer: 1) Tema er feil for målgruppen, 2) Vinklingen på temaet er feil, eller 3) Presentasjonen av temaet er feil. Hver type krever forskjellig respons.
En teknikk jeg elsker er «tema-splitt-testing». Lage to litt forskjellige vinklinger på samme tema og teste dem mot hverandre. For eksempel «Hvordan starte blogg på 30 dager» versus «Fra null til blogger: komplett starterguide». Samme kjerneinnhold, men forskjellig presentasjon. Du kan teste dette med sosiale medier-innlegg, e-postemnelinje, eller til og med to forskjellige landingssider.
Markedet endrer seg også konstant, så et tema som ikke fungerte for et år siden kan plutselig være perfekt nå. Jeg har en liste med «skuffelsesideer» – tema jeg testet tidligere som ikke fungerte. Hvert halvår går jeg gjennom listen og vurderer om noen av dem kan få en ny sjanse med bedre timing eller vinkling.
FAQ: De mest stilte spørsmålene om temavalg
Hvor spesifikt bør temaet mitt være?
Dette er det spørsmålet jeg får oftest, og svaret er nesten alltid: mer spesifikt enn du tror. Folk kjøper løsninger på spesifikke problem, ikke generell informasjon. «Markedsføring for små bedrifter» er for bredt, men «Instagram-markedsføring for lokale restauranter» treffer en tydelig målgruppe med et tydelig behov. Start smalt – du kan alltid utvide senere. En smal e-bok som selger godt til 1000 personer er bedre enn en bred e-bok som selger dårlig til 10000 personer.
Hva hvis det allerede finnes mange e-bøker om temaet mitt?
Konkurranse er faktisk et godt tegn! Det betyr at det finnes et marked og at folk er villige til å betale for løsninger. Nøkkelen er å finne din unike vinkel. Kanskje du har en annerledes bakgrunn, en ny metodikk, eller du sikter deg inn mot en undergruppe som ikke blir dekket godt av eksisterende e-bøker. Jeg skrev om Instagram-markedsføring i et marked som var fullt av slike guider, men min vinkel på lokale restauranter gjorde den unik. Analyser konkurrentene dine grundig og finn hullene de ikke dekker.
Hvor lang tid bør jeg bruke på å validere temaet?
Jeg anbefaler minimum 2-4 uker med aktiv validering før du begynner å skrive. Dette kan høres som mye, men det sparer deg for måneder med skriving på feil tema. Bruk første uken på å teste temaideen på sosiale medier og i relevante grupper. Uke to og tre på å snakke med potensielle lesere og analysere konkurransen. Uke fire på å lage en detaljert plan og sjekke at alle signaler fortsatt er positive. Hvis du er utålmodig, husk at det er bedre å bruke en måned på å velge riktig tema enn tre måneder på å skrive om feil tema.
Bør jeg velge et tema jeg kan mye om, eller et tema som selger godt?
Begge deler! Den beste e-boken ligger i krysningspunktet mellom din ekspertise og markedets behov. Hvis du velger noe du ikke kan nok om, vil kvaliteten lide og leserne vil merke det. Hvis du velger noe bare du bryr deg om, men som ingen vil betale for, får du ikke solgt. Lag en liste over områder hvor du har solid kompetanse, deretter undersøk hvilke av disse som har kommersielt potensial. Ofte kan du vinkle din ekspertise mot problemer du ikke hadde tenkt på tidligere.
Hvordan vet jeg om folk er villige til å betale for temaet mitt?
Se på hva som allerede selger! Sjekk Amazon, andre e-bokplattformer, online kurs og coaching-tjenester innen temaet ditt. Hvis folk betaler for relaterte produkter og tjenester, er det et godt tegn. Google Trends kan også vise deg om interessen er økende eller avtagende. Test med en gratis «mini-versjon» først – hvis mange laster den ned og reagerer positivt, er det et signal om betalingsvilje for en mer omfattende versjon. Spør også direkte: «Hvis jeg laget en guide som løste [problem], hva ville du vært villig til å betale?»
Skal jeg følge trender eller fokusere på evergreen-tema?
Begge strategier kan fungere, men jeg anbefaler som regel evergreen-tema for nybegynnere. Disse tema er relevante over lang tid og bygger en mer stabil inntektskilde. Trender kan gi rask suksess, men risikoen er høy – du kan bomme på timing eller trenden kan dø ut før du får lansert. Hvis du skal følge en trend, sørg for at den har varig potensial. «Remote work» var en trend som ble en permanent endring. «Fidget spinners» var en kortvarig mote. Spør deg: vil dette være relevant om to år?
Hvordan håndterer jeg flere gode temaideer?
Fantastisk problem å ha! Prioriter basert på tre faktorer: 1) Hvor godt kjenner du målgruppen? 2) Hvor stort er markedspotensiale? 3) Hvor enkelt er det å validere og lansere? Start med det temaet som skårer høyest på disse dimensjonene. De andre ideene kan bli fremtidige prosjekter – jeg har en «idé-backlog» som jeg revisiterer hvert kvartal. Ofte oppdager du at flere av ideene dine kan kombineres eller bli til en serie av relaterte e-bøker.
Hvor viktig er min personlige interesse for temaet?
Viktigere enn du kanskje tror! Å skrive en e-bok krever måneder med dypt fokus på temaet. Hvis du ikke brenner for det, vil det merkes i kvaliteten og det blir en kamp å fullføre prosjektet. Samtidig kan ikke interesse alene drive en kommersiell e-bok – det må være marked for det også. Finn balansepunktet: et tema du er genuint interessert i OCH som løser et reelt problem for en betalende målgruppe. Hvis du må velge, gå for problemet du er mest motivert for å løse.
Å velge tema for en e-bok handler ikke om å finne den perfekte ideen med en gang. Det handler om å systematisk utforske krysningspunktet mellom din ekspertise, din lidenskap og markedets behov. Gjennom min erfaring som skribent og tekstforfatter har jeg lært at de mest vellykkede e-bøkene kommer fra forfattere som tar seg tid til å virkelig forstå både seg selv og sin målgruppe.
Husk at temavalg er bare begynnelsen. En middelmådig idé kan bli en fantastisk e-bok hvis den er godt utført og treffer riktig målgruppe på riktig tidspunkt. Omvendt kan den beste ideen i verden floppe hvis den ikke blir validert, strukturert og presentert på en måte som resonnerer med leserne.
Det viktigste rådet jeg kan gi deg er å starte med å lytte. Lytt til din målgruppe, lytt til markedet, og ikke minst – lytt til deg selv. Hvilke problem brenner du for å løse? Hvilke mennesker vil du gjerne hjelpe? Når du finner tema som både engasjerer deg og addresserer et reelt behov, har du grunnlaget for en e-bok som ikke bare selger, men som faktisk gjør en forskjell for leserne sine.