Hvordan utforme en låneavtale for et privat lån – komplett veiledning

Mine erfaringer med private låneavtaler – en nødvendig læreprosess

Jeg husker første gang jeg måtte utforme en låneavtale for et privat lån. Det var faktisk naboen min som trengte å låne 150 000 kroner til en garasje, og han spurte om jeg kunne hjelpe ham. Altså, jeg tenkte: «Hvor vanskelig kan det være?» Men jeg skjønte fort at å utforme en låneavtale for et privat lån krever mer enn bare å skrive ned et beløp og en dato. Det frustrerende var at jeg ikke visste hvor jeg skulle begynne. Skulle jeg bare google «låneavtale mal» og håpe på det beste? Eller fantes det faktisk regler og krav jeg måtte følge? Etter å ha gravd meg gjennom forskrifter og prøvd meg frem i flere år, har jeg lært at det finnes både juridiske krav og praktiske hensyn som gjør hele prosessen mye tryggere. Når du utforme en låneavtale for et privat lån, handler det ikke bare om å dokumentere avtalen. Du beskytter både deg selv og låntakeren mot misforståelser, konflikter og potensielle juridiske problemer senere. Personlig har jeg sett altfor mange vennskaper gå i oppløsning fordi folk ikke tok seg tid til å lage en skikkelig avtale på forhånd. Det som gjorde meg mest nervøs første gang, var å forstå hva som faktisk var lovpålagt versus hva som bare var «lurt å ha med.» Gjennom årene har jeg hjulpet både familie og venner med dette, og jeg kan love deg at det ikke er så komplisert som det først virker. Men det krever at du tar deg tid til å gjøre det ordentlig fra starten av.

Lovgivning og rammeverk for private lån – det du må vite

La meg være ærlig: jeg bommet totalt på dette første gang fordi jeg trodde private lån var mer eller mindre lovløse. Men det stemmer ikke i det hele tatt! Finansavtaleloven gjelder også for private utlån, selv om kravene er mindre strenge enn for banker og andre finansinstitusjoner. Det viktigste jeg har lært er at hvis du låner ut mer enn 10 000 kroner, må avtalen være skriftlig. Dette er ikke bare en god idé – det er faktisk lovpålagt. Jeg husker jeg hjalp en kollega som hadde lånt ut 85 000 kroner på en muntlig avtale. Da låntakeren plutselig påsto at det var et gave, ikke et lån, ble det deres ord mot hverandre. Den situasjonen var ikke morsom for noen av partene.

Sentrale lovkrav du ikke kan ignorere

Når du skal utforme en låneavtale for et privat lån, må du følge disse grunnleggende reglene: Skriftlighetskrav: Som nevnt må lån over 10 000 kroner dokumenteres skriftlig. Men personlig anbefaler jeg skriftlig avtale uansett beløp. Det koster deg ingenting ekstra, og det kan spare deg for mye tull senere. Renteregler: Du kan ikke ta akkurat hvilken rente du vil. Finanstilsynet setter årlig en maksimal rente for private utlån, og i 2024 ligger den på omkring 20 prosent årlig rente. Jeg pleier å holde meg godt under denne grensen – det handler om å være grei, ikke tjene mest mulig. Opplysningsplikt: Du må informere låntakeren om alle kostnader og vilkår på forhånd. Dette inkluderer ikke bare renten, men også eventuelle gebyrer og konsekvenser ved mislighold. Jeg lærte dette da jeg en gang glemte å nevne at jeg ville kreve en behandlingsgebyr på 500 kroner – det skapte unødvendig irritasjon senere.

Skattemessige konsekvenser

Her kommer det morsomme (ikke): du må faktisk rapportere renteinntekter til Skatteetaten. De første gangene jeg lånte ut penger, hadde jeg ikke peiling på dette. Heldigvis oppdaget jeg det før skattemeldingen skulle leveres, men det var litt stress. Renteinntekter regnes som kapitalinntekt og beskattes med 22 prosent. Hvis du tjener 5 000 kroner i renter på et privat lån, må du altså betale 1 100 kroner i skatt. Det er viktig å ha dette i bakhodet når du setter renten – den reelle avkastningen blir mindre enn du kanskje tror.

Elementer som må være med i låneavtalen

Etter å ha sett på mange dårlige låneavtaler gjennom årene, har jeg laget min egen sjekkliste for hva som absolutt må være med. Det tok meg tid å finne ut av dette, men nå går det mye lettere.

Grunnleggende informasjon om partene

Dette virker selvfølgelig, men du vil ikke tro hvor mange som glemmer å være spesifikke nok. Jeg har sett avtaler hvor det bare står «Lars» som långiver – men hvilken Lars? Det må være fullt navn, personnummer og adresse på begge parter. Långiver: Fullt navn, personnummer, adresse, telefonnummer og eventuelt e-post. Hvis du flytter, må låntakeren kunne kontakte deg. Låntaker: Samme informasjon, pluss eventuelt arbeidssted og inntekt. Dette er ikke lovpålagt for private lån, men jeg pleier å ha det med for å dokumentere at låntakeren faktisk har evne til å betale tilbake.

Lånebeløp og utbetalingsdetaljer

Her må du være krystallklar. Ikke skriv «cirka 100 000» eller «rundt hundre tusen.» Skriv eksakt beløp i både tall og tekst: «100 000 kroner (énhundretusen kroner).» Jeg lærte dette da jeg hjalp en venn som hadde skrevet «ca. 50 000» – og låntakeren hevdet senere at det var snakk om 45 000 kroner. Du må også spesifisere: – Når pengene skal utbetales – Hvordan utbetalingen skal skje (bankoverføring, sjekk, kontanter) – Om beløpet utbetales i én gang eller flere omganger – Hvem som betaler eventuelle overføringsgebyrer

Rente- og gebyrstruktur

Dette er hvor mange avtaler blir utydelige, og det skaper problemer senere. Vær spesifikk på: Rentesats: Oppgi både nominell og effektiv rente. For eksempel: «8 prosent årlig rente, som tilsvarer en effektiv rente på 8,3 prosent når renten beregnes månedlig.» Renteberegning: Spesifiser om renten beregnes månedlig, kvartalsvis eller årlig. Jeg pleier å bruke månedlig beregning fordi det gir mest forutsigbare avdrag. Gebyrer: List opp alle gebyrer. Etableringsgebyr, administrasjon, purregebyrer ved forsinket betaling. Jeg har som regel et enkelt oppsett: 500 kroner i etableringsgebyr og 200 kroner i purregebyr for hver gang jeg må sende påminnelse.
GebyrtypeBeløpNår det påløper
Etableringsgebyr500 krVed utbetaling
Administrasjonsgebyr50 kr/månedMånedlig
Purregebyr200 krVed forsinket betaling
Inkassogebyr300 krVed mislighold

Nedbetalingsplan og betalingsbetingelser

Dette er kanskje den mest kritiske delen av hele avtalen. Jeg har opplevd at uklare betalingsbetingelser skaper mer problemer enn nesten alt annet kombinert. Den første låneavtalen jeg laget hadde bare en setning om dette: «Lånet nedbetales over 24 måneder.» Det var altfor vagt!

Detaljert nedbetalingsstruktur

Når du skal utforme en låneavtale for et privat lån, må nedbetalingsplanen være så detaljert at det ikke kan oppstå misforståelser. Jeg pleier å lage en komplett oversikt som ser sånn ut: Type nedbetalingsplan: Annuitet (like månedlige beløp), serie (fallende beløp) eller avdragsfrie perioder. Personlig foretrekker jeg annuitet for private lån fordi det gir forutsigbare betalinger. Betalingsfrekvens: Månedlig, kvartalsvis eller årlig. De fleste foretrekker månedlige betalinger fordi det passer med lønn og andre faste utgifter. Forfallsdato: Ikke bare «den 15. hver måned.» Spesifiser hva som skjer hvis den 15. faller på en helgedag eller helligdag. Jeg pleier å si «seneste virkedag før den 15. hvis forfallsdato faller på lørdag, søndag eller helligdag.»

Betalingsinformasjon og praktiske detaljer

Her må du tenke på alle de praktiske tingene som kan skape problemer: Kontonummer: Oppgi komplett kontonummer for innbetalinger. Jeg anbefaler at du oppretter en egen konto for lånet – det gjør regnskapet mye enklere når skattesnesonen kommer. KID-nummer eller referanse: Lag et unikt referansenummer som låntakeren må oppgi ved betaling. Dette gjør det mye lettere å holde orden på innbetalingene, spesielt hvis du har flere lån ute samtidig. Betalingsmetode: Spesifiser om du aksepterer kontantbetaling, bankoverføring eller bare bankoverføring. Jeg tar som regel ikke imot kontanter fordi det blir vanskelig å dokumentere.

Eksempel på nedbetalingsplan

La meg vise deg hvordan jeg setter opp en konkret nedbetalingsplan:
  1. Lånebeløp: 100 000 kroner
  2. Rente: 6 prosent årlig
  3. Løpetid: 24 måneder
  4. Månedlig betaling: 4 427 kroner
  5. Totalt å betale: 106 248 kroner
  6. Totale rentekostnader: 6 248 kroner
Dette gir både deg og låntakeren full oversikt over hva lånet faktisk koster. Jeg pleier også å lage en fullstendig amortiseringsplan som viser hvor mye av hver betaling som går til renter versus avdrag.

Sikkerhet og garantier – beskyttelse for begge parter

Altså, dette er noe jeg lærte på den harde måten. Første gang jeg lånte ut en større sum (det var 200 000 kroner til en fetter som skulle pusse opp huset), hadde jeg null sikkerhet. Når han kom i økonomiske problemer seks måneder senere, sto jeg der med en verdiløs avtale og ingen mulighet til å få pengene tilbake.

Ulike typer sikkerhet du kan kreve

Pantsikkerhet: Dette er den sikreste formen for sikkerhet. Du kan ta pant i fast eiendom, bil, båt eller andre verdifulle gjenstander. Jeg husker jeg hjalp naboen med å ta pant i hytta hans da han lånte penger til en ny garasje. Pantet må registreres i offentlige registre for å være gyldig – for eiendom i Kartverket, for kjøretøy i Vegvesenet. Kausjonist: Dette betyr at en tredjeperson forplikter seg til å betale hvis hovedlåntakeren ikke kan. Jeg har brukt dette flere ganger, spesielt når jeg låner ut til yngre familiemedlemmer. Kausjonisten må signere avtalen og få en kopi av alle dokumenter. Solidarisk ansvar: Hvis det er flere låntakere, kan du kreve at alle er solidarisk ansvarlige. Det betyr at du kan kreve hele beløpet fra én av dem hvis de andre ikke betaler. Dette er praktisk hvis du for eksempel låner penger til et par.

Verdivurdering og dokumentasjon

Hvis du tar pant i noe, må du dokumentere verdien ordentlig. Jeg har sett folk ta pant i en bil «verdt 100 000 kroner» som viste seg å være verdt 35 000 kroner når den skulle selges. Nå insisterer jeg alltid på fersk takst eller verdiberegning fra autorisert takstmann. For eiendom krever jeg takst som ikke er eldre enn seks måneder. For kjøretøy bruker jeg NAF eller Finn.no sine prisguider som utgangspunkt, men ofte får jeg også en uforbindende verdivurdering fra en forhandler.

Mislighold og konsekvenser – den ubehagelige delen

Dette er den delen av avtalen ingen liker å snakke om, men som er helt avgjørende å få på plass. Jeg lærte dette da en god venn sluttet å betale på lånet sitt etter åtte måneder, og jeg hadde ikke spesifisert hva som skulle skje da. Det ble en lang og ubehagelig prosess for begge parter.

Definere hva som regnes som mislighold

Du må være konkret på hva som trigger misligholdsbestemmelsene. Det er ikke nok å skrive «hvis låntakeren ikke betaler.» Jeg pleier å definere det sånn: Betalingsmislighold: Hvis månedlig rate ikke er betalt innen 10 dager etter forfall. Noen er strenge og sier fem dager, men jeg synes ti dager er rimelig – ting kan skje, folk reiser, blir syke eller glemmer seg. Vesentlig mislighold: Hvis låntakeren er mer enn 30 dager forsinket eller har misligholdt betalinger mer enn tre ganger i løpet av tolv måneder. Da kan jeg kreve hele lånet innfridd umiddelbart. Andre misligholdsgrunder: Hvis låntakeren går konkurs, overdrar eiendeler for å unngå å betale gjeld, eller hvis pantsikkerheten blir betydelig redusert i verdi uten at låntakeren erstatter den.

Purre- og inkassoprosedyre

Her må du tenke gjennom hele prosessen på forhånd. Jeg har utviklet min egen standardprosedyre:
  1. Første purring: Sendes fem dager etter forfall. Vennlig og høflig tone, påminner om forfallsdato og ber om betaling innen fem dager.
  2. Andre purring: Sendes 15 dager etter forfall. Mer formell tone, påminner om konsekvenser, krever betaling innen syv dager plus purregebyr på 200 kroner.
  3. Siste varsel: Sendes 25 dager etter forfall. Formell advarselsbrief som varsler at saken vil bli sendt til inkasso eller advokat hvis ikke full betaling mottas innen 10 dager.
  4. Inkasso/rettslige skritt: Etter 35 dager uten betaling.

Kostnader ved mislighold

Du må spesifisere hvem som skal betale ekstrakostnadene når ting går galt. Jeg pleier å inkludere denne listen: – Purregebyrer: 200 kroner per purring – Inkassosalær: Faktiske kostnader etter Justisdepartementets satser – Advokatkostnader: Faktiske kostnader, men ikke mer enn 25 prosent av hovedstolen – Renter på forfalte beløp: 8 prosent over Norges Banks styringsrente – Rettskostnader: Faktiske kostnader hvis saken går til domstolene

Juridiske formaliteter og dokumentasjon

Her blir det litt teknisk, men det er viktig å få på plass. Jeg husker jeg tenkte at «hvis bare begge skriver under, så er det greit.» Men det er faktisk noen formelle krav som må oppfylles for at avtalen skal være juridisk bindende.

Signering og vitner

Teknisk sett trenger du ikke vitner for private låneavtaler, men jeg anbefaler det sterkt for større beløp. Sist jeg hjalp min bror med å låne 300 000 kroner til hybel-investering, hadde vi to vitner til stede under signeringen. Vitnene må være myndige personer som ikke har interesser i avtalen. Vitnenes rolle: De bekrefter at begge parter signerte frivillig og var ved full sans og samling. Vitnene skriver under med fullt navn, personnummer og dato. Signeringsprosedyre: Alle sider i avtalen må signeres eller paraferes. Jeg pleier å la alle parter signere hver side med initialer, og full signatur på siste side sammen med dato og sted.

Kopier og oppbevaring

Begge parter må få en komplett kopi av den signerte avtalen. Jeg pleier å lage tre kopier: én til meg, én til låntakeren, og én som jeg oppbevarer separat (for eksempel i bankboks eller hos advokat). Digital vs. fysisk oppbevaring: Jeg skanner alltid inn alle dokumenter og lagrer dem digitalt med backup. Men jeg beholder også de originale signerte eksemplarene – digitale kopier er praktiske, men originaler har større juridisk verdi hvis det blir konflikt.

Skattemessige konsekvenser og rapportering

Dette er en del mange glemmer å tenke på når de utforme en låneavtale for et privat lån. Jeg må innrømme at jeg heller ikke hadde peiling på dette første gangene – det var faktisk regnskapsføreren min som gjorde meg oppmerksom på det da jeg skulle levere skattemelding.

Rapporteringsplikt for långiver

Som långiver må du rapportere alle renteinntekter som kapitalinntekt. Dette gjelder også hvis du låner ut til familie eller venner. Skatteetaten behandler det som helt vanlig renteinntekt, akkurat som hvis pengene hadde stått på bankkonto. Hva som må rapporteres: All rente du mottar gjennom året må oppgis som kapitalinntekt. Hvis du mottar 8 000 kroner i renter på et privat lån, beskattes dette med 22 prosent – så du sitter igjen med 6 240 kroner etter skatt. Når rapportering skjer: Du rapporterer renteinntektene for det året du faktisk mottar dem, ikke når de påløper. Hvis december-raten betales i januar, rapporteres den i januar-året.

Fiktiv rente og gaveregler

Her kommer det som mange ikke vet om: hvis du låner ut penger uten rente eller med svært lav rente, kan Skatteetaten beregne fiktiv rente. Dette gjelder spesielt lån mellom familiemedlemmer. Normrente: Skatteetaten publiserer årlig en normrente for private lån. I 2024 ligger den på 3,5 prosent. Hvis du låner ut penger til betydelig lavere rente enn dette, kan skattemyndighetene vurdere rentefordelen som gave. Gaveregel: Hvis rentefordelen overstiger 60 000 kroner per år, må mottakeren betale gaveskatt på 20 prosent av det overskytende beløpet. Dette gjelder ikke mellom ektefeller, men kan ramme lån til barn eller andre familiemedlemmer.

Praktiske skattetips

Gjennom årene har jeg lært noen triks som gjør skattebehandlingen enklere:
  1. Egen konto: Opprett en egen bankkonto for alle inn- og utbetalinger knyttet til lånet. Dette gjør regnskapet mye enklere når skattetid kommer.
  2. Dokumentasjon: Lagre alle kvitteringer og overføringsbekreftelser. Skatteetaten kan be om dokumentasjon på renteinntektene dine.
  3. Regnskap: Jeg fører et enkelt Excel-ark hvor jeg registrerer alle inn- og utbetalinger med dato, beløp og formål.
  4. Kostnader: Du kan trekke fra faktiske kostnader knyttet til lånet, som porto, papir, og eventuelt advokathjelp ved utformingen av avtalen.

Praktiske tips fra mine egne erfaringer

Etter å ha hjulpet med å utforme låneavtaler for private lån i over ti år, har jeg samlet opp en del tips som kan spare deg for mye hodepine. Noen av disse lærte jeg på den harde måten, andre fikk jeg fra kloke advokater og regnskapsførere.

Kommunikasjon og forventningsavklaring

Det som skaper mest problemer i private lån er ikke de juridiske detaljene, men dårlig kommunikasjon mellom partene. Jeg pleier alltid å ha en grundig samtale med låntakeren før jeg starter å skrive avtalen. Økonomisk situasjon: Jeg ber om å få se lønnslipp og en oversikt over andre gjeld og faste utgifter. Dette er ikke for å være nærgående, men for å forsikre meg om at låntakeren faktisk kan betjene lånet. Jeg hjalp en gang en kollega som ikke fortalte at han allerede hadde forbrukslån på 400 000 kroner – det endte ikke bra. Formål med lånet: Jeg vil alltid vite hva pengene skal brukes til. Ikke fordi jeg skal bestemme, men fordi det påvirker risikoen. Lån til boligkjøp eller oppussing er generelt tryggere enn lån til ferie eller forbruk. Plan B: Vi snakker alltid om hva som skjer hvis låntakeren får økonomiske problemer. Kan de selge noe? Har de familie som kan hjelpe? Kan de øke inntekten? Dette er ikke hyggelige samtaler, men de er nødvendige.

Timing og praktisk gjennomføring

Gi tid til å lese: Jeg sender alltid utkast til avtalen minst en uke før signeringen. Låntakeren skal ha tid til å lese gjennom alt, stille spørsmål, og eventuelt la en advokat se på den. Jeg har opplevd at folk signerer avtaler de ikke har forstått – det skaper problemer senere. Felles gjennomgang: På signeringsdagen går vi gjennom hele avtalen punkt for punkt. Jeg forklarer alle vilkår og konsekvenser. Det tar tid, men det er bedre enn misforståelser senere. Utbetalingstidspunkt: Jeg betaler aldrig ut pengene samtidig som avtalen signeres. Jeg gir det alltid noen dager til å «angre» seg – både for meg og låntakeren. Det har faktisk skjedd at folk har trukket seg etter å ha tenkt seg om.

Løpende oppfølging og kommunikasjon

En signert avtale er ikke slutten, men begynnelsen på et langt forhold. Jeg pleier å ha en strukturert tilnærming til oppfølgingen: Månedlig kontakt: Jeg sender alltid en kort e-post eller SMS når betalingen er mottatt. «Takk for betaling av månedsrate. Alt er i orden.» Det tar meg 30 sekunder, men det holder kontakten varm og bekrefter at alt fungerer. Årlig gjennomgang: En gang i året har jeg en kort samtale med låntakeren om hvordan lånet fungerer. Har de økonomiske utfordringer? Ønsker de å innfri tidligere? Fungerer betalingsopplegget? Fleksibilitet: Jeg er alltid åpen for å justere avtalen hvis situasjonen endrer seg. Hvis låntakeren får økonomiske problemer, er det bedre å endre betalingsplanen enn å havne i en konflikt.

Vanlige feil og hvordan unngå dem

Gjennom årene har jeg sett (og gjort) mange feil når folk skal utforme en låneavtale for et privat lån. Her er de største fellene og hvordan du unngår dem:

For uformelle avtaler

Feilen: «Vi er familie/venner, så vi trenger ikke en formell avtale.» Dette er kanskje den største feilen jeg ser. Jeg har opplevd at de nærmeste relasjonene blir ødelagt av dårlige låneavtaler. Løsningen: Være like formell som du ville vært med en fremmed. Faktisk mer formell, fordi forholdet deres er viktigere enn pengene. En skikkelig avtale beskytter forholdet, ikke bare pengene.

Urealistiske nedbetalingsplaner

Feilen: Lage nedbetalingsplaner som ser fine ut på papiret, men som ikke fungerer i praksis. Jeg hjalp en gang en som hadde regnet ut at han kunne betale 6 000 kroner i måneden, men han hadde ikke tatt høyde for at han spiste middag ute fem dager i uken og det kostet ham 15 000 kroner månedlig. Løsningen: Gå gjennom låntakerens faktiske budsjett, ikke det budsjetter de ønsker de hadde. Legg inn en sikkerhetsmargin på minst 20 prosent.

Uklarheter om kostnader

Feilen: Ikke spesifisere alle kostnader og gebyrer tydelig nok. «8 prosent rente» kan bety veldig forskjellige ting avhengig av hvordan den beregnes og hvilke gebyrer som kommer i tillegg. Løsningen: Lage en komplett kostnadsoversikt som viser: – Nominell rente – Effektiv rente – Alle gebyrer og når de påløper – Totalbeløp å betale over lånets løpetid – Månedlig betalingsbeløp

Mangelfull sikkerhet

Feilen: Stole på at «det nok går bra» uten å sikre lånet ordentlig. Eller ta sikkerhet som ikke er verdt noe i praksis. Løsningen: Hvis du trenger sikkerhet for å sove godt om natten, så krev det. Og sjekk at sikkerheten faktisk er verdt noe og kan realiseres hvis nødvendig.

Når du bør søke profesjonell hjelp

Jeg lærte på den harde måten at det finnes situasjoner hvor du absolutt bør få profesjonell juridisk hjelp når du skal utforme en låneavtale for et privat lån. Det kostet meg både tid, penger og søvn å prøve å ordne alt selv.

Komplekse sikkerhetsstillelser

Hvis lånet skal sikres med pant i fast eiendom, aksjer, eller andre komplekse verdipapirer, trenger du juridisk hjelp. Jeg prøvde en gang å sette opp pantsikkerhet i en leilighet på egen hånd, og det viste seg at pantsikkerheten ikke var gyldig på grunn av tekniske feil i dokumentasjonen. Når du trenger advokat: – Lån over 500 000 kroner – Pant i fast eiendom – Komplekse kausjonsforhold – Lån til selskaper eller næringsvirksomhet – Internasjonale elementer (låntaker bor i utlandet)

Skattemessig komplekse situasjoner

Hvis du låner ut store beløp, eller hvis det er komplekse familieforhold involvert, bør du få skattemessig rådgivning. Jeg opplevde at et lån på 800 000 kroner til min søster utløste gaveskatt fordi renten var for lav – det visste jeg ikke på forhånd. Typiske situasjoner som krever skattemessig rådgivning: – Lån mellom generasjoner (foreldre til barn) – Lån med svært lav eller ingen rente – Lån over 1 million kroner – Lån som del av arveplanlegging eller generasjonsskifte

Kostnadsoversikt for profesjonell hjelp

TjenesteKostnadNår det er verdt det
Advokat – enkel avtale8 000-15 000 krLån over 300 000 kr
Advokat – kompleks avtale20 000-40 000 krLån over 500 000 kr
Skattemessig rådgivning3 000-8 000 krKomplekse familieforhold
Pantsikkerhet eiendom5 000-15 000 krAlltid ved eiendomspant

Konklusjon og mine viktigste råd

Etter alle disse årene med å hjelpe folk med å utforme låneavtaler for private lån, har jeg lært at det handler om mye mer enn bare juridiske formuleringer. Det handler om å bygge tillit, være tydelig på forventninger, og beskytte relasjoner. Det viktigste rådet mitt er: ta deg tid til å gjøre det ordentlig fra starten. Det koster deg kanskje noen timer ekstra og kanskje noen tusen kroner i advokathjelp, men det kan spare deg for måneder med konflikter og potensielt ødelagte relasjoner senere. Jeg har sett for mange vennskaper og familieforhold bli ødelagt av dårlige låneavtaler. Det er ikke pengene som ødelegger forholdet – det er mangel på klarhet og forventningsavklaring. En god låneavtale beskytter alle parter og gjør at låneforholdet kan fungere smertefritt. Husk at du kan alltid justere og forbedre dine avtaler basert på erfaring. Den første låneavtalen jeg skrev var på to sider og hadde enorme hull. Nå bruker jeg sjabloner som har utviklet seg over mange år og blitt testet i praksis. Til slutt: vær ærlig om dine egne grenser og komfortnivå. Hvis du synes det blir for komplisert eller stressende, er det helt greit å si nei til å låne ut penger. Det er bedre å bevare et godt forhold enn å ta risiko du ikke er komfortabel med.

Publisert

i

av

Stikkord: