keyboard_arrow_right keyboard_arrow_right
Mobillett for skoleelever

Mobillett for skoleelever

Slik får du skoleskyssbeviset på din smarttelefon

Fra skoleåret 2014/2015 kan elever i Finnmark velge å få sitt skyssbevis på mobiltelefonen. Dette forutsetter at man har en smarttelefon med enten iPhone- eller Android-system, samt at mobildata er aktivert på din telefon. Skoleskyssbeviset trekker kun ca. 1 MB datatrafikk per måned. Etter at du har søkt skoleskyss tar det ca. 1–2 uker til skyssbeviset er tilgjengelig på telefonen. Nedenfor ser du hvordan du installerer og finner ditt skyssbevis.

Hent app og installer

Du henter appen i App Store (iPhone) eller Google Play (Android) ved å søke på Snelandia Mobillett.

Dette kan du gjøre direkte ved å følge disse linkene:

iPhone: https://itunes.apple.com/no/app/snelandia-mobillett/id779502564?l=nb&mt=8

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=no.wtw.mobillett.ffk

Følg så anvisningene for å registrere deg som bruker. 

Finn ditt skyssbevis/billett

Etter at du har søkt skoleskyss vil det ta ca. 1 uke til ditt skyssbevis er tilgjengelig på din telefon. Ditt skoleskyssbevis vil komme automatisk inn på din telefon når du har registrert deg som bruker. 

Når du står i åpningsbildet i appen, finner du menyen øverst til venstre på skjermen. Trykk på den, og velg menyvalget «Mine billetter».

Dersom ditt skyssbevis er aktivert, vil du få ny billett hver morgen i skoleåret. Billetten er gyldig for en reise til skolen, og en reise fra skolen i perioden mellom kl. 6:00–18:00. 

Ombord i bussen eller båten

Når du går på skolebussen eller båten gjør du følgende:

1. Ha din mobillett klar ved ombordstigning.
2. Trykk lett på buss-symbolet på billetten - da vil du få frem en QR-kode
3. Hold QR-koden foran billettmaskinens optiske leser til billetten er registrert
4. Gå videre inn i bussen, sett deg og ha en god reise 
 

Utgått billett

Etter klokka 18:00 er ikke billetten lenger gyldig. Da vil man få påtrykt «UTLØPT» på billetten, og man har da ikke lenger mulighet til å benytte den. Ny billett blir aktivert tidlig neste skoledag. 

Ved bytte av mobiltelefon

Vennligst merk at dersom du bytter mobiltelefon, eller skifter SIM-kort mellom mobiltelefoner, så må du alltid passe på å logge inn i appen igjen. Dersom dette ikke gjøres, vil det ikke bli utsendt billett påfølgende dag. Viser for øvrig til betingelsene som er beskrevet i appen, og at det er brukerens eget ansvar å sørge for at billett er tilgjengelig ved ombordstigning i bussen.

Dukker det opp spørsmål – ta kontakt med e-post skoleskyss@ffk.no.