keyboard_arrow_right keyboard_arrow_right

Skoleskyss - enkelt og mobillett

Skoleskyss - enkelt og mobillett

Først i landet med skolemobillett

Fra august har Finnmark fylkeskommune tilbudt elevene busskort på mobiltelefonen – såkalt «Mobillett». Dette er forenklende for elevene og rimeligere og enklere å administrere for fylkeskommunen, busselskapene og skolene. Og – Finnmark er først i landet med løsningen.

 

Alle elever som skal fraktes med buss eller drosje - fast eller periodisk - må registrere sitt behov elektronisk via www.177finnmark.no sin søknadsweb. Siden 1.juli har ca. 2500 elever gjort dette, og det ventes ytterligere ca. 1000 søknader. Nytt av året er at elevene nå kan velge mellom å få sitt skysskort på elektronisk plastkort eller på mobiltelefonen.

 

Finnmark har hatt billettering for buss via mobiltelefon i 4 – 5 år, og nå mener vi verden er klar for å utvide dette tilbudet også til å gjelde skoleelevene, forteller samferdselssjef Per Bjørn Holm-Varsi, og legger ikke skjul på at han er stolt over å være først i landet med nettopp denne løsningen.

 

Hvert år er det mange elever som mister sitt busskort, men så lenge det ligger på mobilen blir det ikke borte, fortsetter han. Fylkeskommunen regner med at det vil være elevene i de høyeste trinnene på ungdomsskolen, samt elevene på videregående skole som vil være de mest aktuelle brukerne av «mobilletten».

 

Etter at elevene har søkt skoleskyss må de laste ned «Mobillett-appen» til sin iPhone- eller Android-telefon. Denne finner de ved å søke i Google Play eller App-store etter «FFK Mobillett». Deretter registrerer de seg som bruker via appen, og så vil ting gå av seg selv, forteller Holm-Varsi.

 

Så langt har ca. 40 % av alle elever valgt skysskort på mobiltelefonen og dette er veldig bra, synes Holm-Varsi. Imidlertid ser vi at ikke alle elever har husket å laste ned appen til mobilen. Skolene og sjåførene er flinke til å hjelpe oss med å minne elevene på dette – og når bussene etter hvert begynner å kreve at elever uten skysskort må betale for billetten, så regner vi med at de siste også laster ned og installerer appen.

 

Vi har tidligere opplevd at mange elever ikke har fått sitt skysskort før langt utpå høsten, men dette ser vi en endring på nå. Søker man ordinær skyss og velger skysskort på mobiltelefonen, så kan man nå oppleve at saksbehandling, utsendelse av vedtak og aktivert «Mobillett» kan skje på under 24 timer. Målet var at flest mulig skal ha sitt skyssbevis før skolestart, og dette klarte vi for ca. 300 elever, opplyser samferdselssjefen.

 

Det er leverandøren WTW i Trondheim som har utviklet «Mobilletten» for oss, og de har vi hatt en langvarig og godt samarbeid med, som nok vil sikre at dette skal gå bra, avslutter samferdselssjef Per Bjørn Holm-Varsi.